pepparkaksrutor

idag är jag glad, glad för att jag har fixat de flesta av julklapparna, ringt det där samtalet till rusta om utebelysningen, och för att jag just nu bakar.
Jag älkar verkligen mjuk pepparkaka och nu så har jag hittat ett recpet som är mjuk pepparkaka med glasyr på sådan philiadelphia kräm på. mums den skall bli god. Just nu står den i ugnen =)

200 g smör
4 dl strösocker
2 tsk bikarbonat
1 påse pepparkakskryddor
4 ägg
6 dl vetemjöl.
3 dl gräddfil

glasyr
200g philiadelphia cream cheese
75 g rumsvarmt smör
3dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 dl färska eller frysta lingon

Smält smöret och vispa det lite poröst med sockret. Vispa sedan ner äggen, ett åt gången. Tillsätt sedan gräddfilen. Blanda de torra varorna i en annan bunke och rör sedan ner det i smeten till en slät smet. jag blandade faktisk ner lite lingon även i smeten =)
Häll smeten i en ungslångpanna klädd med bakplåtspapper. Grädda på andra falsen nerifrån ca 30 minuter.

rör under tiden ihop ingredienserna till glasyren. Bred den över den kalla kakan. ställ i kylskåp. skär rutor och strö över lingon.





Nu skall jag fixa min glasyr, hoppas att den blir god kram kram

Kommentarer
Postat av: Mathilda Brorström

Nämen hej Carro! Vilken fin blogg du har! Ska jag allt länka till! Är allt bra med dig och mannen annars då? Kramar Mathilda

2009-12-08 @ 18:41:51
URL: http://dramathilda.blogg.se/
Postat av: Floosan

å va gött det såg ut, får styra upp bak dag känner ja

2009-12-09 @ 13:05:16
URL: http://floosan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0